Sunday, August 28, 2011



ceta aku

Lama betul x entry... bz dan malas bercampur-baur. Hari niee dah 28 ramadhan 1432h. Aku sekeluarga masih kat tg malim lagi. Tahun nie kami beraya bertiga je kat cni, perasaan sedih , sunyi semua ada..taman nie yang nampak 4 buah rumah je yang ada penghuni... pujuk juga c.abg ajak balik..tapi tu laa keadaan tak mengizinkan..balik kg nti macam2 hal.. start perjalanan balik kg dah jem..penat beraya lagi balik tg malim lepas raya silap-silap aku terus masuk hospital...itu yang tak nak.

Ye la klu dah ibu masuk spital.. ayahnya mula kelam kabut nak uruskan anak, makan minum pakai...dan nak g jenguk ibunya di hospital ..umah faham-faham je la.. silap2 haribulan aku kena dok hospital sampai bersalin.. itu lagi aku tak nak. apa-apa pun insyaallah selepas bersalin nti kami balik kg juga. janji semua selamat.
Doktor dah bagi date baru nak bersalin .. klu date asal sehari awal dr idlan(05.10) ..klu tak, leh sambut bday sekali adik & abg tp doktor dah bagi date baru 19/9.. disbbkan mengandung kali nie aku dpt kencing manis.

Aku lak cdg nak minta lewatkan lagi ..24 or 25 bulan 9 ..aduhai mata cpd x cukup lagi lepas nie aku nak bercuti 3 bulan..itu yang memeningkan kepala..masuk keja bulan 12 kalender kursus menunjukkan x da kursus lagi .

Mengandung kali ini alahan aku lama ckit..perik rasanya ..seharian muntah dan angin.. masa idlan dulu ok lagi .. tp kali nie darah tinggi dpt dikawal dengan pengambilan ubat UNIASPIRIN.. Ubat nie menurut doktor membantu mencairkan darah supaya berjalan lancar. sekarang aku dah hampir 35 mggu..kaki tangan alhamdullilah tak bengkak..tekanan darah pun stabil.Tp doc. juliana kata ubat nie akan dihentikan pada mggu ke 36 nti ..itu yang mengerunkan ... minta-minta darah x naik...time tu aku dah masuk keja lepas cuti raya..dalam keadaaan sarat nie badan penat sangat ..nak mendaki anak tangga lagi ke pejabat dan berkejar-kejar ke klinik ..buat pemeriksaan mau ada kemungkinan ada tekanan darah. Masalah juga bila mengandung dalam keadaan umur dah banyak dan badan yang obes niee.

Kencing manis lak, dulu tak da, klu ikut bacaan di internet bacaan darah 6.1 keatas baru dikatakan kencing manis ..tp di klinik sini bacaan aku 5.6 dah dikira kecing manis ..akibat aku kena buat bsp sepanjang tempoh kehamilan..bayangkan 4x sehari dua kali sebulan dicucuk dijari utk pemeriksaan darah.. klu ditengokkan nak darah setitik jee.. tapi dah 4x kena tebuk jari dgn benda tajam tu naik ngeri aku.. fobia tul..

Aku memang fobia jarum niee..dah ambil darah sebulan sekali.. sepanjang mengandung.. klu mudah jumpa urat x pa nie 4 x kali cucuk jarum lum dpt darah.. nie cucuk lagi utk bsp..la niee memalam kena insulin lak..ngeri nya.. aku suruh c.abg laa, aku pejam mata rapat setiap kali kena cucuk insulin..macamana org yang insulin sampai 4x sehri yee..setengah org diet time nak buat bsp tu tp aku makan sama je.. nak control apa lagi ..makan beras x berkanji dah..x da gula langsung dlm badan aku tdr seharian..letih..minum manis sekali sekala je bila teringin.

Ada lagi 3 mggu nak bersalin.. baju-baju adik dah siap basuh cuma lum siap packing utk bawa g spital.. katil kelambu pun lum basuh lagi.. umah kena kemas sebelum 18/9,stok makanan untuk suami dan anak tempoh aku kat spital..stok makanan raya bila ipar duai mai nti.. ..fuhh banyak lagi keja-keja yang perlu dibereskan..buat pelan-pelan yee jangan bagi ada tekanan...

Aku dah ajak mak ayah dtg cni.. sebelum aku bersalin..aku takut sebenarnya nak bersalin..kekuk pun ada dah lama tak beranak kecik..risau kan idlan ..ada mak tok ..dan tok ayah aku yakin dan semangat ckit. Terima kasih mak ..ayah sudi mai cni..temankan kami nti. maaf dipinta kerna menyusahkan.

PERSIAPAN RAYA ...Baju raya ..dah tak balik kg aku shoping baju idlan jee..tu pun beli tshirt je.. jubah dah ada abg suhaimi beli dari mekah utk c.abg dan idlan jadi aku harap depa pakai tu je laa hari raya..aku ..lak mana baju mengandung yang dok pakai je la...nak menjahit macam malas lak. tapi Cdgnya hari nie klu aku ok nak g tgk baju melayu kat pekan tg malim jee..c.abg ajak cari baju melayu lak..ikut je laa.. KUIH RAYA..aku dah buat 4 jenis ..tart, biskut manik, sarang semut, dan conflakes bermadu..aku buat masa awal2 posa.. kirimkan untuk mak ayah dan ibu mertua....tp baru nie aku tambah lak satu jenis lagi emmm apa ye..conflakes bercoklat... cdg klu rajin nak buat kurma coklat lak..itu klu rajin...utk tetamu yang dapat bulan raya nti.. Ketupat Serunding dan Ada ..tinggal masak nasi pagi raya dan buat rendang je cukup la untuk kami sekeluarga ..lepas c.abg balik dari solat rya ..kami keluar bawa idlan beraya .. tp lum tahu kemana..sama ada g ipoh or sungai buluh umah sedara.. itu klu aku ok hehehehe..tak ok dok umah je laa.. kesian idlan terpaksa berkorban raya demi adik dan ibu yee.. nasib idlan x tahu erti raya dan tak sedar bertapa bestnya balik kg.

cukupla kali nie ..aku sekeluarga ucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI LEBARAN.. AMPUN MAAF DIPINTA SEKIRANYA TERKASAR BAHASA DAN TERASA DIHATI ..DAN LAIN-LAIN LAGI. JEMPUTLA DATANG UMAH AKU RAYA NTI BAGI SAPA2 YANG X BALIK RAYA.HUHUHU ...sedihnyaa. sedihnya hati bila kekawan tanya napa tak balik raya.. kalau ikut hati mau je balik raya..sapa nak raya dirantauan...tapi demi adik dan kesihatan aku ..kami sekeluarga terpaksa korbankan raya ttahun niee..insyaallah jika umur panjang tahun depan dapat raya dikampung. ini kali kedua raya di tg malim..dulu demi idlan.. nie demi adik lak..